| 
             
           KHO:2019:166 
             
           Ympäristönsuojelu  Ympäristölupa  
           Luvan myöntämisen edellytykset  Sijoituspaikka  
           Varovaisuusperiaate  Vesipuitedirektiivi  Weser-tuomio 
            Vesimuodostuman tilan luokitus 
           Vuosikirjanumero: KHO:2019:166Antopäivä: 19.12.2019
 Taltionumero: 6070
 Diaarinumero: 4442/1/18, 4690/1/18, 4809/1/18, 4858/1/18, 4859/1/18, 
           4887/1/18 ja 4907/1/18
 ECLI-tunniste: ECLI:FI:KHO:2019:166
 
           Itä-Suomen aluehallintovirasto oli myöntänyt Finnpulp 
           Oy:lle toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan 
           biotuotetehtaan toimintaan Sorsasalossa Kuopiossa. Vaasan 
           hallinto-oikeus oli, toimitettuaan katselmuksen suunnitellulla 
           hankealueella, hylännyt haitankärsijöiden ja 
           ympäristönsuojelujärjestöjen vaatimukset 
           aluehallintoviraston päätöksen kumoamisesta, mutta 
           täsmentänyt lupamääräyksiä. 
           Korkein hallinto-oikeus, toimitettuaan katselmuksen, myönsi 
           asiassa valitusluvan ja kumosi hallinto-oikeuden ja 
           aluehallintoviraston päätökset.  
           Korkein hallinto-oikeus totesi, että asiassa oli ratkaistava, 
           olivatko ympäristöluvan myöntämisen edellytykset 
           erityisesti toiminnan vesistövaikutusten kannalta 
           täyttyneet. Ympäristölupa on 
           myönnettävä, jos toiminta täyttää muun 
           ohella ympäristönsuojelulain ja sen nojalla annettujen 
           säännösten vaatimukset. Vastaavasti 
           ympäristölupaa ei saa myöntää, jos 
           toiminnasta aiheutuisi ympäristönsuojelulaissa kielletty seuraus. 
           Ympäristöluvan myöntäminen edellyttää, 
           ettei toiminnasta, asetettavat lupamääräykset ja 
           toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen, aiheudu yksinään 
           tai yhdessä muiden toimintojen kanssa merkittävää 
           ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Pilaantumisen 
           merkittävyysarvion lähtökohtana ovat vastaanottavassa 
           vesistössä ilmenevät pilaantumisseuraukset, jotka 
           aiheutuvat lupaharkinnan kohteena olevasta toiminnasta sekä 
           kaikesta muusta vesistöön kohdistuvasta kuormituksesta. 
           Vaikutuksia arvioitaessa keskeinen merkitys on niillä 
           lupamääräyksillä, joilla pilaantumisvaikutuksia 
           on mahdollista rajoittaa. Samoin toiminnan sijoituspaikka, 
           tässä tapauksessa erityisesti jätevesien purkupaikka, 
           vaikuttaa toiminnan sallittavuuteen ja lupamääräysten 
           vaatimustasoon. Vaikka päästöjä rajoittavat 
           lupamääräykset olisi mitoitettu parhaan 
           käyttökelpoisen tekniikan vaatimusten mukaisiksi, lupaa ei 
           saa myöntää, jos toiminnan päästöt 
           vesistöön aiheuttavat merkittävää 
           pilaantumista tai sen vaaraa. 
           Ympäristönsuojelulailla sekä vesienhoidon ja 
           merenhoidon järjestämisestä annetulla lailla on pantu 
           täytäntöön vesipolitiikan puitedirektiivi. 
           Unionin tuomioistuimen niin sanotussa Weser-tuomiossa vahvistaman 
           tulkinnan mukaan kansallinen viranomainen ei saa 
           myöntää lupaa toimenpiteelle, jonka seurauksena 
           pintavesimuodostuman jonkun laadullisen tekijän tilaluokka 
           heikkenisi. Näin ollen ympäristönsuojelulaissa 
           kiellettynä merkittävänä pilaantumisena tai sen 
           vaarana on pidettävä sellaista olennaisen 
           lisäkuormituksen vesistössä aiheuttamaa 
           kokonaisvaikutusta, joka johtaa pintavesimuodostuman tilan tai sen 
           laadullisen tekijän heikkenemiseen. Ympäristön 
           pilaantumisen vaaraa aiheuttavan toiminnan seurausten 
           todennäköisyyttä ja haitallisuutta arvioitaessa on 
           otettava huomioon myös varovaisuusperiaate. 
           Asiassa saatu selvitys osoitti, että Kallaveden ekologista tilaa 
           kuvaavat kasviplankton-laatutekijän osatekijät olivat 
           trendinomaisesti heikkenemässä rehevöitymisen vuoksi 
           siten, että Kallaveden ekologinen tila tai ainakin yksi sen 
           laatutekijöistä eli kasviplankton oli vaarassa 
           heikentyä tyydyttävälle tasolle erityisesti, jos 
           vesistöön kohdistuva kuormitus vielä nykyisestä 
           lisääntyy.  
           Arvioitaessa ympäristönsuojelulain mukaisia luvan 
           myöntämisen esteitä ratkaisevia ovat toiminnasta ja 
           muusta kuormituksesta aiheutuvat haitalliset vaikutukset. 
           Merkitystä ei lain mukaan ole esimerkiksi toiminnan 
           hyödyllisyydellä yleiseltä kannalta tai sen 
           tuottamalla taloudellisella tuloksella. 
           Kysymyksessä oli kokoluokaltaan poikkeuksellisen suuri 
           biotuotetehdas, jonka tuotantomäärä oli 1,2 miljoonaa 
           tonnia sellua vuodessa. Tehdas oli tarkoitus sijoittaa muun ohella 
           virkistyskäyttöarvoltaan ja 
           vedenottokäytöltään merkittävän 
           Kallaveden rantaan noin yhdeksän kilometrin päähän
            Kuopion keskustasta. Tehtaan jätevedet oli tarkoitus purkaa 
           Kallaveden Kelloselälle. Kallavesi on 
           sisävesistönä sen nykyinen tila huomioon ottaen 
           erityisen herkkä kuormituksen lisääntymiselle. Vaikka 
           Kallaveteen kohdistuva kokonaiskuormitus onkin suurimmaksi osaksi 
           peräisin hajakuormituksesta, suunnitellun tehtaan aiheuttama 
           lisäkuormitus vesistöön olisi niin 
           merkittävää ja pitkäaikaista, että sen 
           vaikutuksesta vesistön hyvän tilan tavoitteen 
           säilyttäminen tai saavuttaminen selvästi vaikeutuisi. 
           Näin ollen toiminnasta yhdessä muun kuormituksen kanssa 
           olisi vaarana aiheutua ympäristönsuojelulaissa kielletty seuraus. 
           Asiassa ei voitu riittävästi vakuuttua siitä, että
            toiminnasta ei tällä sijoituspaikalla ja lupahakemuksessa 
           ilmoitetulla tuotantomäärällä koko sen elinkaaren 
           aikana aiheutuisi jätevesien purkuvesistöön 
           vesistön ekologisen tilan kehitys huomioon otettuna 
           ympäristönsuojelulaissa kiellettyä 
           merkittävää pilaantumista, kun lakia tulkitaan 
           unionioikeudellisten velvoitteiden ja varovaisuusperiaatteen 
           edellyttämällä tavalla. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden
            ja aluehallintoviraston päätökset oli kumottava ja 
           Finnpulp Oy:n lupahakemus hylättävä.  
           Äänestys 52 
           Ympäristönsuojelulaki 11 §, 20 § 1 kohta, 48 
           § 2 momentti, 49 § ja 51 § 1 momentti 
           Laki vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä 21 
           § 1 momentti 
           Unionin tuomioistuimen 1.7.2015 antama tuomio asiassa C-461/13 (Bund 
           für Umwelt und Naturschutz Deutschland e.V. vastaan Saksan 
           valtio; ns. Weser-tuomio) |